بررسی عوامل مشترگ معماری و موسیقی و پیوستگی های آن 18 ص
لینک دانلود و خرید پایین توضیحات
فرمت فایل word و قابل ویرایش و پرینت
تعداد صفحات: 21
بررسی عوامل مشترک معماری و موسیقی و پیوستگی های آن
هنر پویا پیوسته در جست و جوی راه های تازه ای برای دستیابی به ابتکارات گونه گون است و همان گونه که هر هنری در روند خود از شرایط زمان و مکان و اجتماع و دیگر عوامل تاثیر می پذیرد ، هنرها در رابطه با یکدیگر نیز به طور مستقیم و یا غیر مستقیم تاثیرپذیرند و بازتاب آن را از هر سو که باشد در قلمرو خاص خود نشان می دهند و بر ظرفیت و کارآیی خود می افزایند .
جست و جوی عوامل مشترک هنرها خود یکی از روشهایی است که می تواند این تاثیرپذیری را آگاهانه افزایش دهد و ابتکارات تازه ای را سبب شود . آنچه در زیر به اختصار می آید از این مقوله است . بررسی یکی از عوامل ناپیدا و ناشناخته بین دو هنر کهن ، ( معماری و موسیقی ) از دیدگاهی خاص که هنر واسطه ای ( مانند شعر ) در تکوین این رابطه نقش اساسی داشته است .
همه ی هنر ها به طور عرضی با هم مرتبط هستند چرا که منشأ همه ی آنها تجلی زیبایی است . این زیبایی در معماری و مجسمه سازی نیز به شکل نسبت های طول و عرض و ارتفاع اتفاق می افتد .
در یک چهره تناسبات هستند که زیبایی می آفرینند . گاهی هم تناسبات رنگها باعث ایجاد زیبایی می شود . که در آنجا هم مجموعه ی فرکانس های نوری ، تناسبات دلپذیری را بوجود می آورند . در موسیقی هم نسبت های صوتی به زیبایی متحد می شوند . نسبت هایی که به تناسب می رسند تناسب گاهی در وج دیداری است و گاهی در وجه شنیداری . در مورد برپایی و بساوایی هم چیزهایی ذکر می شود . بنابراین همه ی هنرها یک وجه دارند و آن وجهی است که با هندسه ی دل فا از قبل طراحی شده است .
ما روی یک پاره خط تنها یک نقطه را پیدا می کنیم که موجزترین نسبت را به ما بدهد . ایجاز در همه هنرها یکی از شروط است .
در نقطه ای که ما پیدا می کنیم نسبت کل پاره خط به بخش بزرگ ، برابر است با نسبت بخش بزرگ به بخش کوچک و این نسبت عدد فی را به ما می دهد . که اصطلاحاً به آن نسبت الهی گفته می شود . یعنی اینکه ما با این قاعده ی الهی مواجه هستم که هر چیزی از یک یعنی وجه حقیقی عالم و وحدت حقیقی عالم نشأت بگیرد ، برای ما زیباست . بعد از عدد یک عددهای دو و سه هستند . تمام گام های موسیقی از این هر عدد حاصل می شوند . وقتی که وارد مبحث ریتم می شویم با هر ضربی یا سه ضربی مواجه هستیم . اصلاً ریتمی از این قاعده خارج نیست . وقتی ریتم ترکیبی می شود حاصل ضرب عددهای دو و سه است و وقتی که ریتم مختلط می شود حاصل جمع این دو عدد است ( البته با ترتیب های متنوع و مختلف ) . وقتی ما از یک که نقطه ای توحید عالم است به سمت کثرت حرکت می کنیم ابتدا با دو و سه مواجه هستیم . در معماری هم با فرکانس های نوری که طول و عر ض و ارتفاع را تعریف می کنند ، سر و کار داریم . و زمانی که این سه به موجزترین شکل واقع شود ، شما احساس زیبایی می کنید . و این تناسبات در اکثر آثار بزرگ معماری وجود دارد . جالب این که این تناسبات در بدن انسان ، آناتومی پرندگان و درختان و همه جای طبیعت به همان نسبت الهی وجود دارد .
کدام بنا به الهامات موسیقایی بیشتری به شما می دهد ؟
مولانا می فرماید : سایه دیوار و سقف هر مکان سایه اندیشه معماردان .
نسبت در ساختمان به دو گونه اتفاق می افتد ، گاهی ما نمای ساختمان را می بینیم و گاهی ما در داخل ساختمان واقع می شویم و حس داخلی ساختمان را درک می کنیم که به آن حس محیطی گفته می شود . معماری ایجاد فضای مادی و معنوی می کند ولی موسیقی فقط فضای مادی و معنوی می کند ولی موسیقی فقط فضای معنوی ایجاد می کند ، به عبارت دیگر موسیقی معماری زمان است و معماری موسیقی مکان از جمله مکانهایی که ایجاد فضای مادی و معنوی می کند می توان به خانه ی کعبه و مسجد حضرت رسول ( ص ) و مسجد شیخ لطف الله در اصفهان اشاره کرد .
فضا و کارکرد آن در معماری و موسیقی
فضا ، هم به جایگاه و مکان ، و هم به محیطی عاطفی و روحی ، و هم به اتمسفر Atmosphere یا جو ، و یا جایگاه اثیری اطلاق گردد . در تمام هنرها ایجاد نوعی فضای عاطفی و روحی ، یکی از هدف های آفرینندگان هنرمند است .
در هنر معماری ، فضا ، منزلتی خاص دارد – معمار هنرمند نیز چون دیگر آفرینندگان هنر ، قادر است با ایجاد فضاهای گونه گون ، همان تأثیرات عاطفی و روحی را القاء کند که مثلا موسیقی دان به مدد الحان و سازها ایجاد می کند . همچنان که یک قطعه موسیقی می تواند تحت تاثیر ‹‹ فونوسفر phonosphere ›› یا فضای صوتی ، فضایی روحی ، سرشار از جذبه های معنوی و آسمانی بیافریند ، و یا همانطور که یک قطعه شعر ، قادر است فضایی سخت عرفانی و اشراقی و الهی ایجاد کند ، بنای یک مسجد با آن مناره های سربر آسمان افراشته ، و کشیدگی اضلاع یک کلیسا که گویی سیر به تعالی و عروج را می نمایاند نیز قادر هستند در بیننده صاحب ایمان ، فضایی سرشار از جذبه های مذهبی و معنوی ایجاد کنند . به قول ‹‹ ایانیس زناکیس ›› ‹‹ چه بخواهیم و چه نخواهیم بین معماری و موسیقی پیوند هست – این مسئله مبتنی به ساختارهای ذهنی ما است که در این هر دو هنر یکی است ›› .
در طبقه بندی هنرها معماری جزو هنرهایی به شمار آمده است که هم می تواند زیبا باشد و هم مفید . شوپنهاور معتقد است که : ‹‹ معماری یک نوع مصالحه میان زیبایی و سودبخشی است ›› . ‹‹ گوته ›› گفته است معماری یعنی موسیقی جامد شده ›› . کار معمار ، یا آفریننده بنا ، ایجاد هم آهنگی میان استواری و نااستواری ، سنگینی و سبکی – زبری و نرمی است . در حقیقت معمار از یک سو باید احساس تعالی ، ترحم ، عدالت و فقر را القاء کند و از سوی دیگر اشراقیت و مالداری و اعیانیت و تازه به دوران رسیدگی را بنمایاند . و در تمام این موارد موظف است لطائف و ظرائف و سنت های هنری را نیز از نظر دور ندارد .
سایر محصولات :
بررسی عوامل مشترگ معماری و موسیقی و پیوستگی های آن 18 ص
بررسی عوامل...
دانلود پاورپوینت آموزش طرح کسب و کار 42 اسلایددانلود پاورپوینت آموزش طرح کسب و...
بررسی دین زردشت 14 صبررسی دین زردشت 14 ص...
بررسى فقهى شهادت زن در اسلام 56 صبررسى فقهى شهادت...
دانلود پاورپوینت آموزش excellدانلود پاورپوینت آموزش...
برخی از روشهای نفوذ به شبکه و راههای مقابله به آن 33 صبرخی از روشهای نفوذ به شبکه...
بدنسازی 19 صبدنسازی 19 ص...
دانلود پاورپوینت آموزش Excelدانلود پاورپوینت آموزش Excel...
بخش های اصلی کامپیوترهای شخصی 29 صبخش های اصلی کامپیوترهای شخصی 29 ص...
دانلود پاورپوینت آمار و احتمالاتدانلود پاورپوینت آمار و احتمالات...
بحث ما دربارة تعلیم و تربیت در اسلام است 17 صبحث ما دربارة تعلیم و تربیت در...
بانکداری الکترونیک 26 صبانکداری الکترونیک 26 ص...
دانلود پاورپوینت آمار و احتمالات مهندسیدانلود پاورپوینت آمار و احتمالات...
بانک اطلاعاتی 43 صبانک اطلاعاتی 43 ص...
بانکداری الکترونیکی 44 صبانکداری الکترونیکی 44...
بانک اطلاعاتی 13 صبانک اطلاعاتی 13 ص...
بافت های گیاهی 15 صبافت های گیاهی 15 ص...
دانلود پاورپوینت آمادگی برای زایمان 32 اسلایددانلود پاورپوینت آمادگی...
دانلود پاورپوینت آشنایی با منشور توسعه فرهنگ قرآنیدانلود پاورپوینت آشنایی...
دانلود پاورپوینت آشنایی با شرکت های تعاونیدانلود پاورپوینت آشنایی...
بازیافت اطلاعات از اینترنت 20 صبازیافت اطلاعات از اینترنت 20 ص...
بازدید علمی ساختمان خدمات شهرداری منطقه 12 مشهد 22 صبازدید علمی ساختمان خدمات...
دانلود پاورپوینت آشنایی با شبکهدانلود پاورپوینت آشنایی با شبکه...
بازاریابی 20 صبازاریابی 20 ص...
باز دارنده های خوردگی 29 صباز دارنده های خوردگی...
دانلود پاورپوینت آشنایی مسؤولان دفاتر با اصول و مهارتهای لازمه.PPTدانلود پاورپوینت آشنایی...
باروری حاصلخیزی 26 صباروری حاصلخیزی 26 ص...
با ورزش اندامی زیبا داشته باشیم 32 صبا ورزش اندامی زیبا...
اینورتر دور متغیر 21 صاینورتر دور متغیر 21 ص...
دانلود پاورپوینت آسیب شناسی روانیدانلود پاورپوینت آسیب شناسی روانی...
دانلود پاورپوینت آرام سازی در بارداری و زایماندانلود پاورپوینت آرام سازی در بارداری...
اینترنت چیست؟ 55 صاینترنت چیست؟ 55 ص...
دانلود پاورپوینت آثار ثبت شده ایران در فهرست آثار ملیدانلود پاورپوینت آثار ثبت شده...
اینترنت چیست ؟ 42 صاینترنت چیست ؟ 42...
دانلود پاورپوینت آبدانلود پاورپوینت آب...
اینترنت و سرمایهی اجتماعی 24 صاینترنت و سرمایهی اجتماعی 24 ص...
اینترنت بی سیم 21 صاینترنت بی سیم...
ایمیل چیست و چگونه کار می کند 13 صایمیل چیست و چگونه...
ایمان و عقل 13 صایمان و عقل 13 ص...
ایرودینامیک 9 صایرودینامیک 9 ص...
ایروبیک 13 صایروبیک 13 ص...
دانلود پاورپوینت UPSدانلود پاورپوینت UPS...
مقاله و پاورپوینت فناوری NFCمقاله و پاورپوینت فناوری...
ایثار و شهادت از نگاه قرآن و سیره ی نبوی به ویژه مصادیق آن در جامعه 31 صایثار و شهادت از نگاه...
ایثار 28 صایثار 28 ص...
دانلود پاورپوینت the program a total double wing systemدانلود پاورپوینت the program...
نمونه سوال مقاوت مصالح 2نمونه سوال مقاوت مصالح 2...
اینترنت، خوب، بد، زشت 25 صاینترنت، خوب، بد،...
دانلود پاورپوینت Statisticsدانلود پاورپوینت Statistics...
ولت متر دیجیتال ۰ تا 30 ولت با AVRمقدمه ای بر داده کاوی
رشد اخلاق در نوجوانان و جوانان
بررسی نقش محوری زنان در جامعه اسلامی
ولت متر دیجیتال ۰ تا 30 ولت با AVR
ساعت دییجیتال با نمایشگر سون سگمنت
طراحی گیت XOR با hspice
اسیلوسکوپ دیجیتال با AVR
پروژه کنترل موتور DC با استفاده میکروکنترلر ATMEGA 16 با نرم افزارCodeVision همراه فایل Proteus
قانون اساسی
قارچهای عالی
قارچهای عالی (2)
قارچهای خوراکی صدفی60ص
قارچ
کلمات کلیدی :rsaquo lsaquo lsaquo rsaquo rsaquo lsaquo یجاد فضای مادی وامل مشترگ معماری ررسی وامل مشترگ rsaquo rsaquo lsaquo lsaquo فضای مادی موسیقی فقط ولی موسیقی فقط فضای کند ولی لقاء کند rsaquo lsaquo ذبه های معماری موسیقی rsaquo lsaquo یبایی معنوی هنرها ناسبات
- ۹۶/۰۹/۱۰